Vægt_i_brug2

Sådan reducerer vi madspild med smart it-system

Hvad spiser kantinens gæster egentlig? Hvor meget bliver der taget af hovedretten og salaterne? Hvor meget smider vi egentlig ud? Alt dette kan være svært at få overblik over, når vi fx driver er en kantine med 1000 daglige gæster. Men med it-systemet FoodOp får vi overblik over det hele – og det hjælper os til at reducere madspild og spare klimaet for unødig belastning.

Tænk, hvis vi vidste, hvor meget mad, der helt konkret bliver spist. Hvor mange portioner af salaten, hovedretterne og fra pålægsfadene, der bliver taget? Hvor store de enkelte portioner er? Og hvor meget der egentlig bliver smidt ud? Fra buffet, tallerkener og fra køkken?

Alt dette kunne det før i tiden være en udfordring at få overblik over – især når man er en stor kantine, som fx den vi driver på Kalvebod Brygge, hvor der kommer ca. 1000 sultne gæster forbi hver eneste dag. For selvom vi kan gå ud og se på fadene, på længden af køerne og på affaldet i skraldespanden, så kan det være en udfordring af de større at få det fulde, fyldestgørende overblik. Det fortæller vores køkkenchef Thomas Hjere Sjøgreen fra kantinen på Kalvebod her:

“Når man som os har omkring tusind spisende om dagen, så kræver det, at vi skal have folk stående og holde øje hele tiden. Det kan vi nærmest ikke, når folk kommer fra flere indgange og står i en lang kø, der strækker sig helt ud i hallen. Så det kan faktisk være rigtigt svært at få det store overblik over, hvor meget, der rent faktisk bliver spist af de enkelte retter.”

Nyt danskudviklet system giver overblikket

Det overblik er heldigvis blevet meget nemmere for både Thomas Hjere Sjøgreen og hans kolleger på Kalvebod og resten af os i Europa Kantiner at få. Det har vi fået takket være FoodOp, et dansk udviklet elektronisk system, der giver os det store overblik over flow, forbrug og spild i vores kantine.

Dermed kan vi nemmere planlægge menuer og indkøb og samtidig få et dagligt overblik over, hvad der bliver spist, og hvad der bliver smidt ud. Og det gør i sidste ende, at vi kan reducere vores madspild og spare både penge og klimabelastning.

“Med FoodOp kan vi planlægge vores menuer i systemet, som så automatisk udfylder elektroniske skilte på buffeten, inklusiv automatisk information om allergener. Samtidig giver systemet os overblik over præcist, hvor mange portioner, der bliver taget af hver ret, og hvor store de er. Desuden kan vi se, hvor meget, der bliver smidt ud. Det giver os et virkelig godt overblik, når vi skal planlægge vores uge og vores indkøb. Vi ved også ret præcist, hvor meget, vi kan forvente, at der bliver spist af de retter, vi før har serveret – for her kan vi se, hvor populære, de plejer at være,” siger Thomas Hjere Sjøgreen.

Skilte bliver automatisk udfyldt – og vi undgår fejl

Helt konkret fungerer FoodOp ved, at vi sætter alle skåle og fade (indtil videre dog kun de kolde retter) på hver sin elektroniske vægt, der taler sammen med FoodOp-systemet via Bluetooth. Her måler vægten således, hver gang, der bliver taget af retten. Vi kan dermed se, hvor mange portioner, der bliver taget, og hvor store de er.

Samtidig er der til hver vægt tilknyttet et elektronisk skilt, som automatisk viser, hvad det er for en ret – og hvad der er eventuelt måtte være af allergener heri. Det sker helt af sig selv, og det betyder, at vi kan spare en masse tid med at skrive skilte i hånden.

Det betyder også, at vi mindsker risikoen for fejl, når det kommer til at angive allergener.

“Det er super smart, at vi bare kan gå ind, når vi har tid, og planlægge menuen og skrive den ind i systemet. Så kører det bare. Informationen om allergener bliver automatisk sat på via systemets database, og det betyder, at vi ikke skal udfylde det manuelt. Dermed undgår vi fx, at vi skal have en af vores medarbejdere til at stå og krydse allergener af på en liste ude ved de enkelte fade. Dermed undgår vi en risiko for fejl,” forklarer Thomas Hjere Sjøgreen, der er virkelig glad for mulighederne for planlægning, som ligger i FoodOp.

Vi kan måle på vores spild – og reducere klimabelastning

En af de helt store fordele ved FoodOp-systemet i blandt andet Kalvebod-kantinen er, at det hjælper os til at få det store overblik. Thomas Hjere Sjøgreen og hans kolleger kan som nævnt se, hvor populære de forskellige retter er, og hvor meget, der bliver taget – og dermed ved de også, hvor meget de skal lave næste gang.

Mennesker i buffet

Men samtidig giver systemet også et større billede om forbrug af råvarer og spild. Vi kan ganske enkelt måle – blandt andet takket være muligheden for også at sætte elektroniske vægte på skraldespande – hvor meget, der bliver smidt ud. Og hermed kan vi danne os et overblik over vores madspild og rent konkret arbejde for at reducere det langt mere målrettet end hidtil.

Hos Thomas Hjere Sjøgreen betyder det blandt andet, at han får en bedre idé om, hvor meget, der skal købes ind. Det betyder, at de de her både kan spare penge og klimabelastning, når de forbruger færre råvarer. Og på centralt niveau i Europa Kantiner hjælper overblikket os til bedre at kunne opfylde vores ambitioner om mindre madspild og mindre klimabelastning.

Effekten kan mærkes

I kantinen på Kalvebod har vi indtil videre været i gang med FoodOp-systemet siden efteråret 2021. Endnu er det for tidligt for os at sige, præcist hvor meget Thomas Hjere Sjøgreen og hans kolleger har reduceret madspildet med – blandt andet også fordi coronaepidemien og nedlukninger af kontorer gør det svært at lave en baseline – men vi er ikke i tvivl om, at effekten kan mærkes.

“Vi har klart fået en idé om, hvor meget og hvad, der rent faktisk bliver spist. Og vi ser frem til at kigge mere på data i løbet af året – blandt andet når vi også taler med vores kolleger fra andre af Europas kantiner. For der er helt klart en effekt, når vi kan måle på tingene og lave indkøb og planlægning baseret på konkret data,” siger Thomas Hjere Sjøgreen.

Scroll til toppen