Vores historie

Hvor det hele begyndte

Det hele startede tilbage i 1993 med forpagtningen af Miljøministeriets kantine. Miljøministeriet lå dengang på Højbro Plads, lige overfor Cafe Europa 1989. Cafeen havde etableret sig med et godt ry for holdningsfyldt cafedrift, god kvalitet og et højt serviceniveau, og det gik ikke ubemærket hen. Vi blev således kontaktet af Miljøministeriet, med en forespørgsel om levering af økologisk kantinemad og mødeforplejning til ministeriet.

Dialogen var god, og vi forstod, at her var der mulighed for at udvikle en ny gren af vores virksomhed – Det er i al enkelthed baggrunden for, at Europa 1989 Kantiner så dagens lys. Vi er derfor stolte over, at Udbudsvagten har udnævnt os som eliteleverandør til den offentlige sektor 2018 og 2019.

Inklusion

HOS EUROPA 1989

Hos Europa 1989 arbejder vi ud fra et fælles værdisæt, der hver dag ligger til grund for det vi gør.

Vores fælles overordnede vision er at skabe enestående oplevelser. Vi skal skabe enestående oplevelser for vores gæster, kantinebrugere samt kaffe- og tedrikkere. Men for at vi kan gøre det, er vi nødt til at have enestående medarbejdere. Men hvad er enestående medarbejdere, og hvornår er man enestående?  Vi mener, at man ikke behøver at være enestående fra starten af. Der er mange ting, der kan tillæres, og har man den rette indstilling, kan rigtig mange ting lade sig gøre. Vi oplever dog, at der er nogen, der ikke har fået chancen for at blive til en enestående medarbejder. Det kan der være mange forskellige årsager til, men fælles for dem alle er, at vi gerne vil være med til at give folk den chance.

For os er det vigtigt, at vi på vores arbejdspladser udstråler en mangfoldighed, der viser vores ansatte, at vi ikke alle behøver ligne hinanden eller have de samme holdninger for at arbejde godt sammen. Ingen er perfekte, men gennem en hverdag på en arbejdsplads, kan vi alle være med til at gøre hinanden bedre og lære hinanden nye ting, som vi ikke kendte til før. Dette måtte være sig andre livsformer, livshistorier, mm.

Ud over vores overordnede vision om at skabe enestående oplevelser, har vi også nogle værdier:

 

Troværdighed

Vi skal kunne stole på hinanden og vi vægter derfor åbenhed, tillid og ærlighed højt.

 

Faglig stolthed

Vi sætter en ære i vores fag og stræber altid efter at blive bedre, lære mere og at udvikle os, så vi kan imponere, overraske og glæde dem vi servicerer.

 

Være inkluderende

Vi skal lære af hinanden, lytte til hinanden og altid behandle hinandens synspunkter med respekt.

 

Fleksibilitet

Vi omfavner forandring og ser det som en mulighed for at opleve nye ting, som kan være med til at udvikle os.

 

Ansvarlighed

 Vi har alle et ansvar for vores virksomhed og det er vigtigt for os, at det falder os helt naturligt at passe godt på den.

Vi tror på, at vi, gennem vores værdier, kan hjælpe nogen til at få en god vej ind på arbejdsmarkedet. Om det så er 5 eller 37 timer om ugen. Dette gør vi, fordi vi mener at vi som virksomhed skal være med til at tage et socialt ansvar for det omkringliggende samfund, og samtidig være med til at vise, at der findes mange forskellige mennesker med vidt forskellige evner, som vi alle kan lære noget af. Det er således ikke blot dem, der normalt opfattes som de ”svage” på arbejdsmarkedet, der kan lære noget, men i lige så høj grad alle andre på arbejdspladsen, der skal tage et ansvar for at byde nye kollegaer velkomne og se styrkerne i den enkelte medarbejder – også selvom dette til tider kan være svært.  På den måde kommer vores værdier i spil, og vi er alle med til at gøre hinanden og virksomheden bedre.

 

MÅLGRUPPE

Afhængig af, hvilken instans vi samarbejder med, kan målgruppen variere fra kantine til kantine. Dog er fællesnævneren for alle, at de ikke er en del af arbejdsmarkedet, og ikke har været det i en længere periode af den ene eller anden årsag. Eksempler kan være indvandrerkvinder, der ikke har fået deres første job, mennesker, der i mange år har været en del af kontanthjælpssystemet, mennesker med en diagnose, unge, der er kommet i det forkerte selskab og derfor har brug for et job, således at de ikke kommer til at tage endnu flere dårlige valg i livet, o.a.

 

MÅL FOR MEDARBEJDERE OG PRAKTIKANTER

Vores målsætning er at give medarbejdere og praktikanter noget med videre i deres arbejdsliv. Vi skal således ikke blot blive et opbevaringssted og endnu en praktik for de mennesker, kommunen ikke ved, hvor de skal placere.

Der udvikles grundige handleplaner for praktikperioden og sættes nogle målsætninger for, hvad vedkommende skal opnå i praktikken, således at kandidaten kan se meningen med praktikken. Dette kan være faglig udvikling eller personlig udvikling, afhængig af den enkelte kandidat.

For dem vi ansætter gælder det, at der skal sættes klare rammer for, hvordan de skal udvikle sig. Nogle starter i praktik og andre ansættes direkte. I begge tilfælde snakkes der om, hvilken udvikling, der forventes. Dette kan være de konkrete arbejdsopgaver, arbejdstiden eller andet, der skal udvikles på, således at kandidaten og arbejdspladsen har helt konkrete aftaler fra starten. På den måde er det nemmere at se den udvikling der sker. Der er dog også plads til, at medarbejderen eller praktikanten opdager helt nye sider af sig selv, og derfor ender med at løse opgaver, der ikke nødvendigvis var planlagt fra start.

Det er vigtigt for os at have alle vores medarbejdere med i denne tankegang. Der bliver derfor altid informeret om nye praktikanter/ansatte inden de starter. Her bliver der informeret om, hvorfor praktikanten skal i praktik og hvilke udfordringer køkkenet kan være forberedt på. Selvfølgelig efter samtykke med kandidaten. På den måde er vi med til at styrke den sociale kapital på arbejdspladsen, hvor alle føler sig ansvarlige for at være med til at danne grundlag for en god arbejdsplads, hvor vi hver dag skaber enestående oplevelser.

Ydelser

Det tilbyder vi

Ugentlige friske menuer

Ugentlige friske menuer

Vores ugemenuer planlægges overordnet ud fra et ønske om at servere en alsidig og nærende frokost med hjemmelavede og varierede alternativer. Der skal være fokus på valgfrihed – Det sunde/usunde valg må således ikke være tvang, men et aktivt til/fravalg (skiltning m. allergener, dressinger a part, tilbehør a part m.m.).

Friske råvarer

Friske råvarer

Den gode smag, det gode måltid starter med gode, friske råvarer! Vi prioriterer derfor at bruge årstidens smagfulde råvarer i vores daglige madlavning, meget gerne de danske og økologiske af slagsen. Valg og indkøb af råvarer spiller en helt central rolle i en ansvarlig og bæredygtig kantinedrift. Vi arbejder således tæt sammen med vores leverandører, for at sikre os, at udbud, levering og planlægning af produktionen hænger sammen på en måde, der understøtter dette.

Smagfulde måltider

Smagfulde måltider

Filosofien bag vores madlavning bygger på principper om sundhed, økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed – Principper, der bæres af faglig stolthed, kreativitet og ganske enkelt kærlighed til den gode smag og det gode måltid. Det handler i denne optik ikke nødvendigvis om at bruge de absolut dyreste råvarer, men om at få saft, kraft, smag ud af det man har. Hvad end det er rester, der bliver til lækkert pålæg og dermed reducerer madspildet fra dagens produktion, eller den billige, ’seje’ udskæring, der tilberedes, så kødet smelter på tungen. Vi arbejder hver dag på at optimere og udnytte råvarernes fulde potentiale, og omsætte det til smagfulde måltider.

Kreative kokke

Kreative kokke

Vi ønsker at udmærke os, når det gælder sund og varieret kantinemad. Med udgangspunkt i tidens tendenser såsom raw food, molekylær gastronomi, ny nordisk mad og meget mere, er vores dygtige kokke konstant på udkig efter nye inspirationskilder. Ingen foragt for de gamle klassikere, men nytænkning er altid godt, og den kulinariske kreativitet skal være i højsædet hver eneste dag, når der laves mad. Gennem inspirationsture, videreuddannelse og kurser sikrer vi en kontinuerlig udvikling af kokkenes engagement og passion for madlavningen.

Autentisk køkken

Autentisk køkken

Vi laver mad fra bunden af! I kampen mod tilsætningsstoffer, E-numre, madsminke, lightprodukter, halv- og helfabrikata m.m., bestræber vi os på at producere så meget som muligt selv f.eks. hjemmelavet pålæg, dressinger, syltede sager, mayonnaise, brød og kager. Det giver ikke kun god mening i forhold til den faglige stolthed, men også i forhold til respekten for de gode råvarer og individets sundhed. Vi vil vide, hvad vi spiser og hvad vi tilbyder vores gæster at spise. I den optik, er det nemmest at gøre det selv.

Mødeservice

Mødeservice

For os er mødeservicering en essentiel del af kantinedriften. Vi lever efter devisen ’JA TAK’, og vi har indtil videre løst alle opgaver – store som små, mulige som umulige – for vores kantineudbydere. Mødeserviceringen, såvel som forplejningen, skal altid være af absolut upåklagelig kvalitet. Alt lige fra opdækning, service og servietter til brygning af kaffe og te, de hjemmebagte kager og de ekstravagante frokostanretninger. Vores mødetjeneres fornemmeste opgave er at repræsentere kantinen på allerbedste måde, og det skal naturligvis altid ske med et smil.

“Det er en meget dejlig kantine og maden smager dejligt. God krydring.”
“God varieret mad fra alle verdenshjørner – det er fornemt!”
“Kantinen er en fantastisk forbedring og en daglig glæde og forventning”

Ny uge - ny mad

Se vores ugemenuer